c

E39 Rogfast, Entreprise E04 Boknafjorden Nord

  • Oversiktskart
  • Illustrasjon
  • Illustrasjon
  • Illustrasjon
  • Illustrasjon

Entreprise E04 omfatter nordre del av Boknafjordtunnelen og utgjør ca. 1/3 av E39 Rogfast-prosjektet. Rogfast skal erstatte ferjesambandet E39 Mortavika -Arsvågen og Mekjarvik – Kvitsøy.

Hele E39 Rogfast består av en 26,7 km lang undersjøisk toløps hovedtunnel med tverrsnitt 2 x T10,5 mellom Harestad i Randaberg kommune sør for Boknafjorden og Laupland i Bokn kommune nord for Boknafjorden. Nordre del av tunnelen (ca 9km x2) tilhører E04, og på Laupland skal det i tillegg bygges 2,3 km motorvei med innsnevring og påkobling til eksisterende E39 ved Knarholmen.

I dagsonen skal det bygges en bro og en kulvert, samt to portaler. I tunnelene er det omfattende betongarbeider i de 6 pumpesumpene, og i forbindelse med 17 tekniske rom og alle tverrforbindelser. Det skal sprenges ca 2mrd m3 i tunnelene, og all massen kjøres ut til Arsvågen for videre transport på lektere og legges i 5 sjøfyllinger på Haugalandet. Det er i en tidligere entreprise drevet tverrslag fra Arsvågen til Boknafjordtunnelen, og mesteparten av tunneldriften vil utføres fra denne adkomsten på 4 stuffer. I tillegg til det bli drevet litt over 1km x2 fra nordre påhugg på Laupland.

Konsept for tunnelinnredning er prefabrikerte betonghvelv i hele profilet. Det skal etableres noen store haller (splitthall/ hildringshall) for å unngå monotoni for de kjørende  

Søk etter et prosjekt

Antall prosjekter

loading