Skatte- og avgiftsinformasjon
Skanska har en samarbeidsavtale med Skatteetaten mot arbeidslivskriminalitet i byggenæringen. Samarbeidsavtalen gir Skanska løpende og inngående informasjon om Skatte- og avgiftsforhold om våre leverandører som gir oss en fordel i kampen mot arbeidslivskriminalitet.
For adgang til innhenting av denne informasjonen krever vi en fullmakt fra alle våre leverandører. Fullmakten er et absolutt krav overfor alle leverandører i hele verdikjeden som vi har inne på våre prosjekter.
Første gang en leverandør har oppdrag for oss vil det aktuelle prosjektet innhente fullmakten. Dette gjennomføres før leverandørene slipper inn på våre byggeplasser. Det gjelder både de vi har direkte kontrakt med og eventuelle kontraktsmedhjelpere. Fullmakten har en gyldighet på 4 år og er gyldig på tvers av alle selskaper og prosjekter i konsernet.
Oppfølging av leverandører i prosjekt
Skanska benytter HMSREG som verktøy for oppfølging av seriøsitet i våre prosjekter. Vi benytter HMSREG til å
innregistrere og godkjenne virksomheter som tilfredsstiller Byggherres og Skanskas kontrakts- seriøsitetskrav.
Leverandøren laster selv opp og sender inn nødvendig dokumentasjon før oppstart på prosjektet. Denne registreringen og tilhørende informasjon kan gjenbrukes ved evt. neste prosjekt for oss.
Godkjenning av kontraktsmedhjelpere
I forbindelse med inngåelse av kontrakt med våre leverandører, sjekker vi at disse har kapasitet til å levere til rett tid, kvalitet og i tråd med våre krav. Risikoen for brudd på Skanska sine seriøsitetsbestemmelser øker erfaringsmessig når arbeidet blir delegert. Det er derfor et krav om at alle våre kontraktsparter skal søke skriftlig om bruk av kontraktsmedhjelpere før arbeidet evt. kan settes bort.
Innleie fra bemanningsforetak
Skanska, inkludert datterselskaper, har forpliktet oss til å følge BNL og Fellesforbundets anbefalinger for innleie av arbeidskraft for bygge- og anleggsnæringen. Dette innebærer blant annet at innleide til Skanska har fast ansettelse med minimum 80% stillingsbrøk og at de innleide har garantilønn i tråd med stillingsbrøken i arbeidsavtalen. Dette gjelder også der UE har behov for innleie.
De lovfestede vilkårene for innleie av arbeidstaker fra bemanningsforetak er strenge.
For bygningsarbeid på byggeplasser i Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold er det helt forbudt å leie inn arbeidskraft fra bemanningsforetak. Det er intet unntak fra dette forbudet selv om bedriften har tariffavtale. Innleie for å dekke opp sykdom eller annet fravær (vikariat) er også forbudt for bygningsarbeid på byggeplasser i dette området – det gjelder et totalforbud.
For annen virksomhet enn bygningsarbeid på byggeplasser i Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold, er innleie fra bemanningsselskap kun lov ved andre arbeidstakeres fravær (vikarer) eller dersom virksomheten er bundet av en tariffavtale med fagforening med innstillingsrett (det vil si en fagforening med minst 10 000 medlemmer), og det foreligger en tidsbegrenset avtale med de tillitsvalgte om innleie. Dersom bedriften ikke har tariffavtale med fagforening med innstillingsrett vil det ikke være mulig å leie inn fra bemanningsselskap ved midlertidig behov, typisk ved sesongsvingninger, produksjonstopper og lignende.
Dersom UE har behov for innleid arbeidskraft må det dokumenteres at UE er bundet av tariffavtale med fagforening med innstillingsrett, jf. AML §14-12, 2. ledd, evt. at det foreligger et reelt vikariat.
Se for øvrig krav til godkjenning av bruk av kontraktsmedhjelper over.
Påseplikt
Som oppdragsgivere har vi plikt til å påse at allmenngjøringsforskriftene med krav til lønns- og arbeidsvilkår for arbeid på bygge- og anleggsplasser følges av våre leverandører. Vi har også en plikt til å informere leverandører om lønns- og arbeidsvilkår som følger av disse forskriftene. I våre generelle kontraktsbestemmelser sikrer oss derfor rett til å kunne følge opp/gjennomføre kontroll av lønns- og arbeidsvilkår hos våre leverandører.