Byggherrer vil ta i bruk løsningen
– På seminaret var det flere byggherrer som umiddelbart sa at denne merkeordningen var noe de ville ta i bruk. Det tyder på at vi har laget et nyttig verktøy som møter reelle behov, sier Randi Lekanger. Hun er direktør for bærekraft og miljø i Skanska, og en av ildsjelene bak forskningsprosjektet.
Men det var trolig gips-forsøket på Nidarvoll og den nye algoritmen som fascinerte publikum aller mest.
– Det fantes minimalt med data på hvordan vi faktisk utnytter materialene på byggeplassene. Og da vi begynte å analysere materialstrømmene, oppdaget vi blant annet at vi kastet hele 30 prosent av gipsen vi kjøper inn til byggeprosjektene våre. Det tallet var en øyeåpner for oss, og det måtte vi gjøre noe med.
Dermed ble Skanska Digital koblet inn, et stadig voksende fagmiljø som utvikler egen programvare og nye løsninger for hele selskapet. Resultatet ble en ny optimaliserings-algoritme som kan beregne materialmengde og -størrelser for å minimere avfall.
Et prakteksempel på digital styrke
– Denne løsningen er et prakteksempel på hva som skjer når vi kobler Skanskas digitale muskler med bærekraft-utfordringene. Da finner vi løsninger som vi ellers ikke ville greid å realisere, sier Lekanger begeistret.
Miljørådgiver Pablo Gonzalez i Skanska har vært prosjektleder for ConZerW, og forklarer gips-forsøket kort og enkelt:
– I et vanlig byggeprosjekt så kles hele fasaden med gipsplater av standard størrelse. Etterpå skjærer man ut åpningene som trengs til vinduer og annet, og kaster gipsen som blir til overs. Gips er et relativt rimelig materiale, men dette fører jo til enormt mye avfall. Det ville vi gjøre noe med, sier Gonzalez.
Algoritmen analyserer byggetegningen
– Sammen med Sintef Digital utviklet vi derfor en optimeringsalgoritme som tar utgangspunkt i bygningsmodellen og hjelper oss å finne en kombinasjon av ulike platestørrelser som gir mindre avfall og lavere totalkostnad. Det er en avansert form for tetris, der algoritmen finner størrelsene som gjør oss best i stand til å montere plater rundt åpningene, fremfor å dekke over dem, forklarer Kristoffer Magerøy i Skanska Digital.
Spesialmålene ble bestilt direkte fra gipsprodusenten, og de skreddersydde platene ble levert til et svært fornøyd team på byggeplassen.
– En ting var at vi reduserte mengden avfall med hele 83 prosent, noe som i seg selv er fantastisk. Platene gikk rett inn mellom, over og under vindusåpningene. En annen gevinst var at vi fikk mindre plater som var lettere å bære og enklere å montere, så denne løsningen sparte oss for både tid, krefter og kostnader – i tillegg til miljøgevinsten, forklarer produksjonsleder Martin Stuevold.
Skanska utvikler videre
Bærekraftsjef Randi Lekanger ser nå fram til å bygge videre på kunnskapen fra ConZerW, for å kunne ta i bruk løsningene på stadig flere områder.
– Jeg er stolt av at vi har tatt store steg i riktig retning her, og vist hvor avgjørende Skanskas digitale kapasitet er for å nå bærekraftsmålene. Og ikke minst har prosjektet vist hvor kraftfullt det er å få til et samarbeid gjennom hele verdikjeden. Samarbeidet med Sintef, Norsk Gjenvinning, Optimera og ikke minst Skanska Husfabrikken har gitt oss mye innsikt som vi nå skal ta med oss videre.