Skanskas klimadager er en viktig anledning til å utveksle kunnskap og erfaringer både blant våre egne kollegaer og med kunder, leverandører og samarbeidspartnere.
«Bli bedre sammen» er én av Skanskas viktige verdier, og går som en grønn tråd gjennom de årlige klimadagene, med frokostmøter, webinarer og andre markeringer som skal øke engasjementet og styrke kompetansen på klima og miljø, samt vise hva som skaper verdi for kundene.
I løpet av årets klimadager samler vi også flere av våre dyktige leverandører på E18 Vestkorridoren i Bærum for å løfte fram nybrottsarbeidet som gjøres i de grønne pilotprosjektene der. Skanska er i full gang med byggingen av etappe 1 mellom Fornebukrysset, Strand og Ramstadsletta, inkludert en ny lokalvei til Fornebu.
Et grønt laboratorium
Det å løse et slikt oppdrag på et svært begrenset område kun noen få meter unna en av landets mest trafikkerte veistrekninger, er i seg selv en ingeniørkunst. Men det det som gjør dette sentrale veiprosjektet ekstra spesielt, er at det også er et levende laboratorium for grønn innovasjon.
Målet på E18 Vestkorridoren er å gjøre prosjektene til et utstillingsvindu for mer bærekraftig veibygging.
Her er noen av grepene som tas:
Elektrisk jetpeling
Installasjon av betongsøyler under bakken for å sikre grunnen, kalt jetpeling, er svært kraftkrevende og drives normalt med støyende dieselaggregater. Sommeren 2024 ble dette for første gang i Norge gjort med elektrisk strøm Etter kun fire uker med elektrisk jetpeling var 2700 liter diesel spart, og CO2-utslipp kuttet med 9,5 tonn – tilsvarende et års drift av fem dieselbiler.
Eksperimenter med lavkarbonbetong
De nye støyskjermene som bygges langs veien på Ramstadsletta blir ikke bare Norges høyeste støyskjermer, men også de første som bruker lavkarbon-betong laget med avfallsprodukter fra stålproduksjon.
Avfallsstoffet Silica Green Stone går normalt rett til avfallsdeponier, men testes nå som bindemiddel som et bærekraftig alternativ til flyveaske i betongen. Støpen er en del av prosjektet Grønn plattform, der Skanska, SINTEF og Statens Vegvesen samarbeider om hvordan reststoffer fra industrien kan brukes til mer klimavennlig betong.
Solkraft fra støyskjermer
Støyskjermenes øvre del skrår inn mot veibanen for å kaste mindre skygge, i en vinkel som egner seg svært godt for solcellepaneler. Nær 300 kvm av disse støyskjermene vil derfor dekkes med solpaneler, som med dagens teknologi gir en kraftproduksjon på minst 50 kwt.
Dette vil gi nok kraft til å forsyne inngangspartiet til den nye Høviktunnelen med kortreist strøm. E18 Vestkorridoren vil dermed bli først i Norge med å teste ut slik kraftproduksjon på høytraffikert vei.
Batteripakker for elektriske maskiner
Som pilotprosjekt for utslippsfri anleggsplass med støtte fra regjeringen, har Skanska testet bruk av store batteripakker på E18 Vestkorridoren for å kunne bruke flere elektriske anleggsmaskiner. Det er planlagt å fase inn 10 elektriske anleggsmaskiner på prosjektet, men slike maskiner krever ofte mer kraft enn det ordinære strømnettet i området har kapasitet til å levere.
Etter et drøyt år med elektrifisering av seks anleggsmaskiner og utstyr tilkoblet batteribanker, var 17 572 liter diesel spart, noe som tilsvarer et utslippskutt på 56 tonn CO2-ekvivalenter – eller et årlig forbruk for 35 dieselbiler.
Støyskjermer med tre og mose
Prosjektet tester også ut grønne støyskjermer fra Ecostrada som består av restmateriale fra lavproduksjon og små trebiter fra skogsindustrien. Disse støyskjermene demper ikke bare lyd, men skal også fange opp støv og partikkelforurensing.
Grener og topper fra skogsindustrien inneholder stoffet lignin, som er naturens eget bindemiddel. Dette stoffet brukes allerede for å binde støv og partikler på blant annet grusveier. Partikler fra bildekk er den største kilden til mikroplast-forurensing på land, og svevestøv er en godt kjent helserisiko. Effekten av de grønne støyskjermene skal måles og evalueres i samarbeid med forskningsmiljøet hos NIBIO.