Paret studerer begge på NTNU i Trondheim, og sikret seg søndag en gevinst på til sammen 330 000 kroner, som Skanska utbetaler straks mastergraden er godkjent.
Det er nå tredje år på rad at Skanska utfordrer Norges skarpeste studenthoder til å hjelpe til med å kutte selskapets klimagassutslipp. Mottoet er «kutter du klimagassutslippet vårt, kutter vi studielånet ditt». Premien for den aller beste idéen i Grensesprenger-konkurransen er en sum som dekker studielånet på mastergraden for hver deltaker.
Vår tids viktigste utfordring
– Vi i Skanska arbeider hardt med å løse vår tids viktigste utfordring i bygg- og anleggsbransjen, og har forpliktet oss til FNs svært ambisiøse klimamål fram mot 2030 og 2045. Derfor er Grensesprenger-konkurransen så viktig for oss, fordi vi trenger nye talenter som kan bidra med innovative tanker og smartere løsninger, sier Randi Lekanger, direktør for bærekraft i Skanska Norge.
Rekrutteringssjef i Skanska, Christian Scheen, understreker at Skanska ikke nøyer seg med å kåre et vinnerlag i løpet av den intense finalehelgen i Trondheim. Det er også en meget god rekrutteringsarena for selskapet.
– Vi ser at studentene som når finalen i Grensesprenger har et stort engasjement for å løse klimaklimakrisen og sitter på verdifull kunnskap som vi i Skanska trenger. Derfor er denne konkurransen også en anledning for å rekruttere unge talenter til Skanska. Vi har ansatt flere tidligere deltakere i både sommerjobb og fast jobb, og ønsker å sikre oss flere av årets finalister også, sier Scheen.
Studentens mest attraktive arbeidsgiver
Skanska har allerede befestet sin posisjon som den mest attraktive arbeidsgiveren blant entreprenørene i bygg- og anleggsbransjen blant både studenter og erfarne fagfolk, og klatrer stadig på rankingen i den årlige Universum-undersøkelsen i Norge.
Marita Førde og John Anders Brembu utgjorde vinnerlaget Hydroflow, og fikk ros av juryen for en nyskapende idé som går rett inn i en av de mest sentrale problemstillingene i det grønne skiftet.
– De kombinerte kjente løsninger med nye og utvikler det videre i sin idè. De klarte også på en svært fin måte å knytte sin løsning til vår virksomhet, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Skanska, Audun Lågøyr.