Vegen ble bygget om for å fjerne et rasfarlig parti på veg til Honningsvåg og Nordkapp, og for å få en ny tunnel som tilfredsstilte dagens krav. Prosjektet omfattet en strekning på 6800 meter, hvorav den nye Skarvbergtunnelen er ca. 3560 meter inkludert portaler.
Tunnelen ble bygget etter tunnelklasse B, med tunnelprofil T10,5 GS. Gang- og sykkelvei ble skilt fra kjørevei med vegrekkverk. På hver side av tunnelen ble det bygget betongportaler og nye veier som ble tilpasset eksisterende E69. På sørsiden av tunnelen ble det bygget 500 meter med ny vei og på nordsiden ca. 2820 meter, hvorav 1200 meter i uberørt terreng i Skarvbergdalen.
Vei i dagen ble bygget etter dimensjoneringsklasse H2, med veibredde 8,5 m og fartsgrense 80 km/t. Ny vei i uberørt terreng utgjorde som tidligere nevnt 1200 m, mens resterende del utgjorde ombygging og utbedring av eksisterende vei.
I Skarvbergvika stod det en rasteplass. Denne ble rustet opp til en helårs rasteplass med tilhørende fasiliteter som WC, parkeringsplasser, bålplasser og lekemuligheter for barn.
Etter åpning av ny veg ble eksisterende tunnel og veg på nordsiden sanert og ført tilbake til naturen. Dette arbeidet ble påbegynt våren 2023 og sluttført sommeren 2023.