Tilleggsinformasjon
Nydalsbrua er bygget som en asymmetrisk enkelttårns kombinert skråkabel (extradosed) og kassebru. Den har fire kjørefelt (dimensjoneringsklasse H6), der hovedspennet er 112m. Kablene som er opp til 166m lange holdes oppe av et massivt betongtårn med helning 14 grader og høyde 55m. For å opprettholde krav til sikt er tårnet plassert helt bak det massive betonglokket som utgjør rundkjøringen på vestsiden av elva. Skråkablene er forankret i fjell, og det er derfor bygget to tunnelløp med tverrslag, hvor kablene er forankret. Tunnelløpene har et T9,5 profil og det er kun drevet ca. 80 meter av tunnelen i lengderetningen. Det er bygget portal til tunnelløpene, og denne vil fungere som støtte mot jernbanesporet, som ligger på oversiden av påhugget.
Rundkjøringslokket kobler sammen de fire av- og påkjøringsrampene før man kommer ut på selve brukassen som krager over elva. Rundkjøringslokket har en meget krevende geometri på undersiden for å knytte de ulike konstruksjonene sammen på en estisk fremragende måte. Dette stilte store krav til planlegging og nøyaktighet i forskalingsarbeidet. Hele det massive lokket som dekker et areal på 2500m2 ble støpt i en kontinuerlig støpe operasjon med 2700 m3 betong i løpet av 34 timer. For å unngå og fundamentere i den lakseførende Nidelva består bæringen under rundkjøringslokket av blant annet en tilbaketrukket skråstilt søyle med komplisert geometri.
Miljøfokus har vært sentralt helt fra designfase til gjennomføring med søkelys på å redusere de negative konsekvensene gjennom risikokartlegging og tett oppfølging. Fokus har vært rettet mot gjenbruk av fjell/løsmasser i prosjektet og eksempelvis gjenbruk av eksiterende støyskjermer. Prosjektet har valgt å sertifiseres etter miljøsertifiseringen BREEAM Infrastructure (tidligere CEEQUAL) sertifiseringsnivå "Very Good".
Brukassen er bygd med forskalingsvogn etter fritt frembygg (FFB) prinsippet i kombinasjon med installasjon av skråkablene. Hver seksjon er 19,5m brede og 8,5m utkraging, noe som er lengre utkraging enn på tradisjonelle FFB vogner. Brukassen er utført med 2000m3 høyfast lettbetong med leca tilslag. Totalt har det medgått 20 000m3 ferdigbetong og for å redusere CO2-avtrykket har det blitt benyttet lavkarbonbetong i store deler av øvrige konstruksjoner.